full screen background image

Mūsų požiūris į lauko aplinkos kūrimą

Mūsų įstaigos lauko aplinką kuriame jau daugelį metų, bet pastaraisiais metais vykdome tikslingus projektus, norėdami pakeisti ar įrengti naujas erdves kiemo teritorijoje, kuriose vaikai galėtų aktyviai ir kūrybiškai veikti, žaisti, tyrinėti.

Nuo ko mes pradėjome? Nuo vaikų veiklos lauke stebėjimų. Išsiaiškinome, ką vaikai mėgsta žaisti, kokias vietas renkasi, kas juos domina. Atlikę vaikų veiklos analizę, išsiaiškinę jų poreikius, o ir patys atidžiau apsidairę pamatėme, kad kieme yra nemažai erdvių, kurios vaikams neįdomios, nes ten jie neranda,  ką veikti, trūksta uždarų erdvių vaikų žaidimams mažomis grupelėmis, dauguma esamų įrengimų pritaikyti tik vaikų fiziniam aktyvumui, trūksta priemonių kūrybiniams žaidimams, natūralios gamtinės aplinkos, nepakankamai sudarytos sąlygos vaikų žaidimui šaltais, drėgnaisiais metų sezonais. Taip pat išryškėjo, kad didžiausią veiklos lauke laiko dalį užima vaikų savaiminė veikla, trūksta pedagogų siūlomų idėjų ir naujų veiklos būdų, tikslingos kasdieninės veiklos, padedančios ugdytis įvairiems vaikų  gebėjimams.

Klausėme vaikų nuomonės, koks turėtų būti darželio kiemas, kas jame turėtų būti, ką vaikai norėtų jame veikti. Vaikai pageidavo, kad darželio kieme atsirastų miško aikštelė, kurioje būtų namelis su langeliu ir durimis, augtų daug eglučių, tekėtų upelis, būtų pastatytas tiltelis ir kt. Manome, kad šias vaikų idėjas įtakojo mūsų organizuotos išvykos į miškus, parkus, kur vaikai mėgavosi gamtinės aplinkos  malonumais: tyrinėjo skruzdėlynus, išvartas, braidžiojo po upelius, šakomis matuodami gylį ir pan. Vaikų siūlymą priėmėme kaip iššūkį – įkurti miško aikštelę savo darželio kieme. Lauko teritorijoje išrinkome labiausiai vaikų užmirštą vietą, kurioje, pasitelkę tėvų pagalbą, pasodinome pušaičių, eglaičių, sumontavome medinį tiltelį, jungiantį du kalnelius, pastatėme keletą medinių trobelių su langeliais ir durimis, atvežėme iš miško medžių šakų, rąstų, kankorėžių, spyglių. Parūpinome ir kitokių medžiagų – medžio ritinių, kelmelių, rąstelių, virvių, kurios tapo puikiomis, netradicinėmis priemonėmis įvairių vaikų gebėjimų ugdymuisi kasdieninėje veikloje.

Miško aikštelės“  kūrimas mus įkvėpė ir toliau ieškoti netradicinės, vaikų poreikius ir pomėgius tenkinančios veiklos. Pradėjome domėtis užsienio šalių patirtimi, skaitėme straipsnius po Lietuvos pedagogų vykusių stažuočių, analizavome medžiagą, kurią  mūsų įstaigos pedagogės parsivežė iš stažuočių Islandijoje, Portugalijoje,  Švedijoje, kur lauko pedagogika vaikų darželiuose yra labai išvystyta. Daug idėjų gavome, dalyvaudami Jungtinėje Karalystėje ir už jos ribų žinomos lauko pedagogikos specialistės iš Škotijos Juliet Robertson 5 dienų mokymuose „Outdoor Kindergarden“. Šie mokymai mums padėjo suprasti, kaip panaudoti turimas priemones, natūralią aplinką vaikų gebėjimų ugdymuisi, kaip palaikyti vaikų smalsumą ir norą pažinti, atrasti veikiant. Savo veiklą praturtiname ir analizuodamos Juliet Robertson elektroninius leidinius.

Daugelį lauko aplinkos keitimo sumanymų įgyvendiname kartu su tėvais. Pavyzdžiui, iš lanksvų krūmelių įrengėme labirintą. Labirintas skirtas aktyviam vaikų judėjimui, orientacijos erdvėje ugdymui. Vaikai noriai eksperimentuoja, pratinasi laikytis taisyklių ir susitarimų žaisdami labirinto ribose. Labirintas tapo vaikų mėgstama ir džiaugsmo teikiančia  žaidžiant kūrybinius žaidimus mažomis grupelėmis.

Stebėdami veiksmingas vaikų veiklos lauke organizavimo permainas, plėtojame ir kitas lauko pedagogikos idėjas, iš kurių itin vaikų mėgstama – daržo įrengimas, kuriame vaikai patys sodina, sėja, ravi, laisto įvairias daržoves, uogas, vaistažoles. Visais pojūčiais tyrinėdami auginamus maistinius augalus, vaikai susipažįsta su svorio ir dydžio matais, skonių, spalvų, formų įvairove. Daržas suteikia vaikams galimybę aktyviai veikiant pažinti visas augalų augimo stadijas, ugdo jų socialinę patirtį: moko pareigingumo, atsakomybės, pratina saugoti augmeniją ir vertinti  jos teikiamą naudą sveikatai.

Naujos erdvės buvo sukurtos, atsižvelgiant į vaikų pageidavimus, skirtingus jų poreikius ir pomėgius. Atnaujintoje ir kur kas įvairesnėje aplinkoje pastebime vaikų susidomėjimą, norą išbandyti, kas nauja ir nepatirta. Vaikai turi dar didesnes galimybes rinktis žaidimų erdves ir realizuoti savo kūrybinius sumanymus.

Lauko aplinkos kūrimas padėjo sutelkti visą bendruomenę. Manome, kad aktyviai dalyvaudami tėvai praplėtė savo suvokimą apie „lauko pedagogikos“ galimybes ir naudą vaiko  sveikatai ir ugdymuisi. Pastebėjome, kad keičiasi jų požiūris į vaikų aprangą. Palaipsniui vis daugiau tėvų aprūpina savo vaikus lietingoms oro sąlygoms pritaikytais kostiumais. Tėvai vis labiau supranta, kad jiems svarbiau laimingas, o ne švarus vaikas.

Mums, pedagogams, lauko aplinka tapo neatsiejama ugdymo programos dalimi, daugiau veiklos planuojame ir organizuojame lauke, naudojame daugiau ir įvairesnių priemonių, išmokome ugdymo tikslus sieti su veikla lauke ir ugdomais vaikų gebėjimais. Kiemo teritorijos erdvės labiau išnaudojamos vaikų kūrybiškumui, tyrinėjimams, smalsumui ir pažinimui ugdytis.

Pastaraisiais metais įgyvendinome projektus:

1)  „Futbolo aikštelė“ (2010 m.), siekiant praplėsti vaikų veiklos galimybes lauke  įvairiais metų laikais.

2) „Miško aikštelė“ (2011 /2012 m.), kurio pagrindinis tikslas – įrengti  miško aikštelę įstaigos teritorijoje.
3)
  „Labirintas“ ( 2012 m.) , siekiant praplėsti vaikų judėjimo poreikio tenkinimo galimybes. 

4)   „Kaip praplėsti lauko erdvių ir priemonių funkcionalumą aktyviai vaikų veiklai ?“ ( 2013 m.),  kurio tikslas buvo  praplėsti edukacinę lauko aplinkos funkciją.

5)   „Žaidžiame, kuriame ir tyrinėjame lauke“ ( 2013 m.),  kuriuo siekėme praturtinti vaikų žaidybinę, kūrybinę ir eksperimentinę veiklą lauke.

6) „Daržas mūsų kieme“ (2014 m.),  įkurtas tam,  kad vaikai pajaustų artimesnį santykį su gamta, aktyviai veikdami, plėstų gamtos pažinimo patirtį.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parašykite komentarą!

One Response to Mūsų požiūris į lauko aplinkos kūrimą

  1. Tokios vaikų žaidimų aikštelės labai svarbios vaikams ir naudingos, kuo daugiau tokios veiklos vaikams darželyje tuo geriau. :)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Connect with Facebook